Freefallcrew Forum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
september 07, 2010, 01:32:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
Flinke Updates
Er zijn nieuwe regels geplaatst met verklaringen over het nieuwe systeem en het gebruik van karma.
Lees ze in het forum regels gedeelte
65499 aantal berichten in 4486 topics door 377 leden
Nieuwste lid: Sam
* Index Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
+  Freefallcrew Forum
|-+  Urban Sports
| |-+  Freerunning (Moderator: Remco)
| | |-+  Lenigheid in freerunning l'art du deplacement en/of parkour.
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Lenigheid in freerunning l'art du deplacement en/of parkour.  (gelezen 537 keer)
Boompie - Niels
Tijgahr

Team Camino Lemmer!

Bekijk profiel
« Gepost op: februari 05, 2010, 09:00:10 »

Naar aanleiding van het topic in tricking over lenigheid, begon ik me ineens af te vragen:

Wat voegt veel lenigheid toe aan deze disciplines? zou het in je voordeel zijn?

Boompie.

www.teamcamino.nl

Master of my environment, Not a Servant to it!
'' You don't stop playing because you grow up, you grow up because you stop playing. ''
''HOLY HEADSHOT''

pushups: 230/5000
diamond pushups: 110/5000
upperleg training: 215/15 000

goal for 31.12.2010 
Wave?
Poesje

Bekijk profiel WWW
« Reageer #1 Gepost op: februari 05, 2010, 12:53:08 »

Lenigheid is absoluut een toevoeging, je bewegingen worden er mooier en soepeler van met name natuurlijk de acrobewegingen. Er wordt gezegd dat je er minder explosief van wordt omdat je spieren langer worden maar daar ben ik niet van overtuigd. Ik noem alleen maar de lenigheid van (top)vechtsporters als capoeiristas, shaolinmonikken en karateka's, die zou ik niet snel minder explosief durven noemen.
Daarnaast heeft mijn lenigheid mij al menig maal een botbreuk of erger doen voorkomen, ook in parkour, doordat je makkelijker klappen opvangt omdat je gewoon soepeler meebeweegt (Be like water, my young friend :D).
Naar mijn idee dus absoluut positieve aanvulling. En ik weet 't, niet voor iedereen makkelijk te ontwikkelen maar met wat doorzettingsvermogen zeker goede resultaten te halen.

"I've got a mind full of questions and a teacher in my soul"
Eddie Vedder
Peter
Pussy
*

Bekijk profiel
« Reageer #2 Gepost op: februari 05, 2010, 11:21:56 »

Er wordt gezegd dat je er minder explosief van wordt omdat je spieren langer worden maar daar ben ik niet van overtuigd.

Daar heb je helemaal gelijk in, Dave. Op de een of ander manier is die fout niet uit sportend nederland te krijgen. :/
Remco
Moderator
Tijgahr

T e a m V i s i o n

Bekijk profiel
« Reageer #3 Gepost op: februari 06, 2010, 01:41:15 »

je word er wel minder explosief van als je ondertussen niets aan je sprongkracht doet....

Citaat

We as humans try to manipulate everything around us. Why are we doing that? Because we are scared. Animals adapt to they environment, their use it but they don't manipulate it. Try to think like an animal. Let your environment decide how you move, not yourself.

Remco Edelenbos
Little-Ice
Tijgahr

Lekkah ijsje

Bekijk profiel
« Reageer #4 Gepost op: februari 07, 2010, 10:44:13 »

Ik ben totaal niet lenig, iedereen verwacht wel dat je lenig ben als je een flip kan.
Kan wel goed van pas komen, maar kan ook een nadeel zijn ivm blessures enzo.

Citaat
Mark... Op iPod zegt:
In die -bijna- 3 jaar dat ik je nu ken snap ik nog steeds niet hoe je zolang over schijten kan doen ... Wordt jij niet duizelig van je eigen dampen ovsow dan xd
Wave?
Poesje

Bekijk profiel WWW
« Reageer #5 Gepost op: februari 08, 2010, 07:59:16 »

Citaat
maar kan ook een nadeel zijn ivm blessures enzo.

Ik zie niet in hoe je blessures krijgt van lenigheid. Mijns inziens voorkomt het juist blessures.

"I've got a mind full of questions and a teacher in my soul"
Eddie Vedder
Expression With Passion
Tijgahr

Epic Ninja stand.

Bekijk profiel WWW
« Reageer #6 Gepost op: februari 08, 2010, 11:37:01 »

jah dat hoor ik ook best vaak :P zeggen ze tegen mij wajoow jij bent lenig XD ik ben egt bijna de meest stijve persoon die er is :P t doen al pijn aan mijn liezen als ik in kleermakerszit gaat zitten XD

Little-Ice
Tijgahr

Lekkah ijsje

Bekijk profiel
« Reageer #7 Gepost op: februari 08, 2010, 11:20:10 »

Citaat
maar kan ook een nadeel zijn ivm blessures enzo.

Ik zie niet in hoe je blessures krijgt van lenigheid. Mijns inziens voorkomt het juist blessures.
Lenigheid gaat deels ten koste van spierkracht dacht ik, dan kan je iets makkelijker overstrekken omdat er minder weerstand van je spieren is, tenminste dat dacht ik... als ik ongelijk heb moet je het gewoon zeggen, ben ik ook weer een stuk helderder van mezelf :P

Citaat
Mark... Op iPod zegt:
In die -bijna- 3 jaar dat ik je nu ken snap ik nog steeds niet hoe je zolang over schijten kan doen ... Wordt jij niet duizelig van je eigen dampen ovsow dan xd
Maartje
Pussy
*

Bekijk profiel
« Reageer #8 Gepost op: februari 09, 2010, 10:28:17 »

Ik denk dat je duidelijk moet stellen wat lenigheid is
lenig vind ik bijvoorbeeld je been in je nek leggen, spagaat, split, neus tegen je knieën met gestrekte benen etc.

Want wat veel mensen als lenigheid zien is vaak puur gezichtsbedrog. Bij een zijwaartse kick van tricking lijkt het bijv al snel alsof iemand heel lenig in zijn benen is terwijl hij in feite in zijn heupen een draai maakt waardoor de spieren die hem anders beletten die kick zo hoog te maken als het ware uitgeschakeld worden en niet/minder op rek zullen komen. Dit heeft dus niets te maken met lenigheid maar wel met het optimaal gebruik maken van de mogelijkheden va je lichaam.

Die coole monniken maken niet voor niets te meest spectaculaire draaiende bewegingen in hun vechtkunsten. Hieruit halen ze hun kracht en voorkomen ze dat hun spieren teveel op rek komen.

ik heb bij een ander topic (staat ergens bij blessure en gezondheid) over warming up al een wat uitgebreidere uitleg gegeven over het rekken van spieren voor lenigheid en waarom dit in feite erg slecht is. (dit is met onderzoeken bewezen) ik kan jullie nu erg lange en saaie artikelen gaan geven maar die leest toch niemand.

Daarnaast hebben veel K1 sporters die wel over enige lenigheid beschikken (en ook over behoorlijk wat kracht) vaak na hun 30e een nieuwe knie nodig omdat zij hun spieren niet meer gebruiken waarvoor deze bedoeld zijn en dus de belasting van doodnormaal lopen, fietsen etc neerkomt op hun banden en gewrichten. En die zijn dan erg snel versleten. En een versleten gewricht of band hersteld niet tot erg slecht na je 20e levensjaar.

Ander voorbeeld
Turnsters hebben vaak na hun 30e een dusdanig versleten rug dat ze 1. niet al te oud worden en 2 vaak in een rolstoel belanden omdat hun lijf simpelweg de kracht nooit goed heeft kunnen ontwikkelen om zichzelf in stand te kunnen houden.

Dit zijn uiteraard extreme voorbeelden, maar dit is om even de andere kant van het mooie plaatje te laten zien ;)

Ik denk dat het dus een betere discussie is of dat wat lenigheid genoemd wordt in parkour ook daadwerkelijk lenigheid is. En daarnaast of er een lineair verband zit tussen een been in je nek kunnen leggen en een uiterlijk mooie beweging kunnen maken.

Niet veel mensen geloven ergens in, ik geloof dat ik nog een biertje ga halen
Boompie - Niels
Tijgahr

Team Camino Lemmer!

Bekijk profiel
« Reageer #9 Gepost op: februari 09, 2010, 10:57:25 »

zit wat in ja! Goed uitgelegd! thanks! :)

www.teamcamino.nl

Master of my environment, Not a Servant to it!
'' You don't stop playing because you grow up, you grow up because you stop playing. ''
''HOLY HEADSHOT''

pushups: 230/5000
diamond pushups: 110/5000
upperleg training: 215/15 000

goal for 31.12.2010 
Tonny
Tijgahr

Bekijk profiel
« Reageer #10 Gepost op: maart 22, 2010, 03:36:00 »

Ja zeker wel man lenigheid toch ::)

Saladebar

www.teamcamino.nl