Ik denk dat je duidelijk moet stellen wat lenigheid is
lenig vind ik bijvoorbeeld je been in je nek leggen, spagaat, split, neus tegen je knieën met gestrekte benen etc.
Want wat veel mensen als lenigheid zien is vaak puur gezichtsbedrog. Bij een zijwaartse kick van tricking lijkt het bijv al snel alsof iemand heel lenig in zijn benen is terwijl hij in feite in zijn heupen een draai maakt waardoor de spieren die hem anders beletten die kick zo hoog te maken als het ware uitgeschakeld worden en niet/minder op rek zullen komen. Dit heeft dus niets te maken met lenigheid maar wel met het optimaal gebruik maken van de mogelijkheden va je lichaam.
Die coole monniken maken niet voor niets te meest spectaculaire draaiende bewegingen in hun vechtkunsten. Hieruit halen ze hun kracht en voorkomen ze dat hun spieren teveel op rek komen.
ik heb bij een ander topic (staat ergens bij blessure en gezondheid) over warming up al een wat uitgebreidere uitleg gegeven over het rekken van spieren voor lenigheid en waarom dit in feite erg slecht is. (dit is met onderzoeken bewezen) ik kan jullie nu erg lange en saaie artikelen gaan geven maar die leest toch niemand.
Daarnaast hebben veel K1 sporters die wel over enige lenigheid beschikken (en ook over behoorlijk wat kracht) vaak na hun 30e een nieuwe knie nodig omdat zij hun spieren niet meer gebruiken waarvoor deze bedoeld zijn en dus de belasting van doodnormaal lopen, fietsen etc neerkomt op hun banden en gewrichten. En die zijn dan erg snel versleten. En een versleten gewricht of band hersteld niet tot erg slecht na je 20e levensjaar.
Ander voorbeeld
Turnsters hebben vaak na hun 30e een dusdanig versleten rug dat ze 1. niet al te oud worden en 2 vaak in een rolstoel belanden omdat hun lijf simpelweg de kracht nooit goed heeft kunnen ontwikkelen om zichzelf in stand te kunnen houden.
Dit zijn uiteraard extreme voorbeelden, maar dit is om even de andere kant van het mooie plaatje te laten zien

Ik denk dat het dus een betere discussie is of dat wat lenigheid genoemd wordt in parkour ook daadwerkelijk lenigheid is. En daarnaast of er een lineair verband zit tussen een been in je nek kunnen leggen en een uiterlijk mooie beweging kunnen maken.